PRELIMINÄRA TÄVLINGSDIREKTIV

FM-stafetten R1 och R2 2025 samt Viestiliigas final

Luhalahti, Ikalis 21.9.2025

Uppdatering 18. september : Anmälan av laguppställningar senast lördagen 20. september kl. 18.00 (istället för 17.00).

Preliminära tävlingsdirektiv, de slutgiltiga tävlingsdirektiven publiceras senast 21.9.2025.

Regler och anvisningar

Tävlingen följer Finlands Orienteringsförbunds (SSL) tävlingsregler, särskilda direktiv för FM-tävlingar 2025 (Suunnistuksen SM-kilpailujen erillisohjeet 2025) samt arrangörens anvisningar.

Laget ska bestå av orienterare som har löst licens och representerar samma förening. En orienterare i laget får vara utländsk medborgare (regel 19.23).

Deltagare i tävlingen ska under tävlingsåret fylla minst 14 år (regel 19.27).

Laget ska uppfylla de sammanlagda åldersgränser och minimiåldrar för lagmedlemmar enligt FM-stafettens regler för R2-klasser (regel 19.336).

Karta och kontrolldefinitioner

Kartan är 6-färgad, kartstorlek A4 i samtliga klasser, skala 1:10 000 förutom i klasserna H/D45 och äldre där skalan är 1:7500. Ekvidistansen är 5 m i båda skalorna. Kontrolldefinitioner är tryckta på kartorna. Kontrollkoder finns också på kartan efter kontrollens nummer. Kartan är ritad av Ari Anjala 2014–2015, uppdatering av Jarmo Pikkarainen 2024–2025. Utskriftskarta. Kartorna är i förseglade plastfickor.

Laguppställningar och ändringar

Laguppställningar ska anmälas senast lördagen 20.9.2025 kl. 17.00 kl. 18.00 via IRMA-systemet. Lag som inte anmäler laguppställning enligt anvisningarna får inte starttillstånd. Lag som springer i annan ordning än den anmälda diskvalificeras enligt SSL:s regler. Laguppställningen kan ändras av tvingande skäl senast söndagen 21.9.2025 kl. 9.30. Ändringar görs med en blankett i info på arenan. Ändringar av laguppställningen godkänns eller avslås av kontrollant Kari Maijala. Lagens anmälare ansvarar för korrekta personuppgifter, att unga orienterares åldersgräns efterföljs och att R2-gruppens lag uppfyller ålderskrav.

Tävlingsmaterial

Tävlingsmaterial delas ut i infon FÖRENINGSVIS söndagen 21.9.2025 från kl. 8.00, förutsatt att alla avgifter är betalda och laguppställningarna anmälda i IRMA-systemet. Lagkuvertet innehåller tävlingsnummer, Emit-kontollappar och kupong för kartutlämning. Emit-kortet kan testas vid modellkontrollen bredvid infon. Ta med egna säkerhetsnålar.

Tävlingsnummer

För de främsta lagen i klasserna H/D21 följer tävlingsnummer placeringar i FM-stafetten 2024. Alla tävlande ska använda tävlingsnummer. Numret får inte vikas. Lagets och sträckans nummer är tryckta på tävlingsnumret. Kontrollera att du använder rätt tävlingsnummer. Startnumren samlas inte in vid målgång.

Emit-stämplingssystem och hyrkort

I tävlingen används Emit-stämplingssytem. Samma Emit-kort får användas endast en gång under tävlingen. Vid behov finns hyrkort i infon (hyra 10 €). Betalning sker med kontanter, bankkort eller MobilePay. Hyrkort ska returneras till infon. För ej returnerade kort debiteras 90 €. Skriv lagets tävlingsnummer och din sträckas nummer på Emit-kontrollappen.

Användning av egna GPS-sändare och annan utrustning

GPS-klockor utan kartvisning är tillåtna. Egna sändare som skickar data i realtid är totalförbjudna. Arrangörerna delar GPS-sändaren för utvalda lag. Sparad GPS-data får inte användas för att gynna någons tävlingsinsats. Sparad tävlingsdata får laddas upp på internet eller andra tjänster först efter omstarten. Användning av actionkameror är tillåten, men enheterna samlas in vid växlingen fram till omstarten. Egen mobiltelefon får tas med av säkerhetsskäl, men den ska vara avstängd på växlingsområdet och under tävlingsprestationen och får endast användas i nödsituationer.

GPS-tracking

I klasserna H/D21 används GPS-tracking på alla sträckor. Under tävlingen är tracking reserverad för TV-produktion och publiceras senare på GPS-trackingens webbplats. Lag som vägrar bära en sändare utesluts från tävlingen. Utvalda lag för GPS-tracking meddelas på tävlingens webbplats senast lördagen 20.9. kl. 18.00. Under stafettens gång kan arrangören byta lag som ska bära GPS-sändare. Dessa ändringar meddelas av speakern. Tävlande får sändaren vid GPS-punkten efter incheckningen, GPS-västen kan hämtas tidigare från samma punkt. Enheten tas bort vid GPS-punkten efter Emit-avläsningen.

ISTV-sändningen

Enligt orienteringens tävlingsregler får tävlingskartan eller -banan inte visas för andra tävlande, tränare eller ledare. Detta gäller även information som erhålls från TV-sändningen under tävlingen. Att följa ISTV-sändningen är förbjudet för alla tävlande, ledare och publik på arenan. Det är förbjudet att förmedla eller ta emot information från direktsändningen till arenan eller till tävlande som ännu inte startat. Om detta förbud bryts kan hela föreningens prestation diskvalificeras.

Starttider, klasser och sträcklängder

Sträcklängder och idealtider följer SSL:s tävlingsregler.

Starterna sker i följande startgrupper:

Kl. 11.00: H21
Kl. 11.15: H20, H16, H35, D35
Kl. 11.30: D20, D16, H70, H75
Kl. 11.45: H50, D45, D50, H80
Kl. 12.00: D18, H45, H55, D60
Kl. 12.15: H18, H60, D55, D70
Kl. 12.30: D21

Alla sträckor är gafflade.

Förbjudna områden

Det finns inga förbjudna områden markerade på kartan. Tävlingsbanorna går inte i närheten av den branta kanten vid stenbrottet vid tävlingsarenans gräns, men för säkerhets skull har kanten markerats med ”Förbjudet område” -snitsling, som inte är markerat på kartorna.

Publikkontroll

Alla tävlande stämplar vid en publikkontroll ovanför stenbrottets branta kant, synlig från arenan. Publiken får inte gå närmare publikkontrollen från arenan.

Terräng, banläggarens utlåtande

Se separat utlåtande från banläggaren.

Start

Alla tävlande går in i start- och växlingsområdet via incheckningen. Emit-korten registreras i resultatsystemet i Emit-tältet efter ingångsporten till start- och växlingsområdet. Därefter nollställer tävlanden sitt kort vid Emit-nollningspunkten.

Tävlande grupperar sig på startområdet på platser anvisade av arrangörerna i nummerordning enligt instruktioner från arrangörer och speaker. Kontrollera din plats i ledet i förväg. Startleden är markerade med skyltar. Modellkarta finns på växlingsområdet. Tävlande ska vara på sin startplats senast fyra minuter före start. Kartan delas ut i handen före start. Avståndet till startpunkten är 150 meter. Starten sker enligt speakerns anvisningar.

Växling och mål

Från de sista kontrollerna (2 st.) finns snitsling till växling och mål. Klasserna H/D21 har en egen sista kontroll och mål. Från sista kontrollen följer tävlande snitslingen, som delar sig före mållinjen i fållor till mål och växling. Tävlanden lämnar sin karta i en avsedd låda efter växlingsstämplingen. Växlingen sker så att den inkommande tävlanden tar nästa sträckas karta från kartplanket och lämnar den till nästa sträckas löpare vid växlingsbommen.

Tävlanden ansvarar själv för att ta rätt karta, dvs. det egna lagets karta för nästa sträcka. Löparen som väntar vid växlingsbommen ska kontrollera att hen fått rätt lags och sträckas karta. Ett lag som har orienterat med fel karta diskvalificeras. Om lagets karta inte finns på kartplanket ska den inkommande tävlanden informera funktionären vid växlingsbommen. Funktionären guidar den startande tävlanden till reservkarttältet, som ligger halvvägs mellan växlingsbommen och startpunkten. Förlorad tid kompenseras inte.

Endast tävlande med tävlingsnummer har tillträde till uppvärmningsområdet via incheckningen. Tävlande som har växlat får lämna växlingsområdet endast via utcheckningen. Det finns toaletter för tävlande som väntar på växling på uppvärmningsområdet.

Stängning av växling och omstart

Den stafettlika växlingen stängs kl. 14.30. Omstart för lag som inte hunnit växla sker från kartplanket kl. 14.45. Tävlande flyttar sig till kartplanket tre minuter före omstarten enligt instruktioner från speaker och funktionärer. Omstarten sker enligt speakerns anvisningar.

Mål

Från sista kontrollen följen man snitslingen till målet. Klasserna H/D21 har en egen fålla till målet. Lagets slutplacering avgörs vid mållinjen. En målkamera registrerar lagens målgångsordning och måldomare avgör placeringarna. Sluttiden tas från målstämplingen efter mållinjen. Tävlande som avbrutit ska anmäla sig vid målet eller utcheckningen. Även skadetillfällen ska anmälas till målfunktionärerna. Målet stängs kl. 17.00.

Klagomur

Klagomuren finns i samband med utcheckningen. Möjliga förslag för diskvalificering av ett lag hanteras vid behov på klagomuren tillsammans med lagledaren. Lagledaren kan hämtas till klagomuren enligt personalens anvisningar. Anmälningar om regelbrott och protester lämnas skriftligt till tävlingsledaren eller en medlem i tävlingsjuryn enligt tävlingsreglerna. Blanketter finns tillgängliga i tävlingsinfon.

Resultat

Under tävlingen visas onlineresultat på tävlingens resultatservicesida. Officiella resultat publiceras på tävlingens webbplats efter tävlingen. Slutresultaten visas även på resultattavlan på arenan.

Första Hjälpen

Första Hjälpen finns på arenan (se arenakarta).

Lagledare och stödpersoner

Lagledare, tränare eller andra stödpersoner får inte gå in i uppvärmnings-, start-, växlings- eller målområdet. Det är möjligt att lämna över uppvärmningskläder från uppvärmningsområdets kant.

Prisutdelning

FM-stafettens prisceremoni sker på den plats som markerats på arenakarta enligt ett separat tidsschema.

Viestiliigas totaltävlingens prisceremoni sker vid Viestiliigas egen reklamvägg när resultaten är klara.

Kartutlämning

Utlämning av kartor börjar efter omstarten. Kartorna delas ut föreningsvis mot utlämningskupong. Kartor skickas inte via post.

Fotografering och videofilmning

Det finns fotografer och filmutrustning på arenan och i terrängen.

Omklädning, dusch och toalett

Omklädning sker i fältförhållanden. Det finns ingen dusch på arenan. Vi har ordnat möjlighet till gratis dusch i Viljakkala idrottshall Vilske (adress: Erlandintie 13, Viljakkala). Avståndet från arenan till idrottshallen är ca 12 km.
Ikaalinen Spa (adress: Huvilatie 2, Ikalis) erbjuder en rabatterad spa-upplevelse för tävlande och deras familjer på tävlingsdagen: priset är 10 € per person och en familjebiljett (inkl. två vuxna och tre barn) kostar 35 €. Avståndet från arenan till spaet är ca 40 km. Rabatten fås mot uppvisande av tävlingsnummer.

Det finns bajamajor och toavagnar på arenan och på uppvärmningsområdet. Inga toaletter på parkeringsområdet.

Matservering

Restaurang och cafeteria finns på arenan. Köttfärs- och baconpasta i tomatsås (även glutenfritt alternativ) samt vegetarisk pasta som varm mat. Pris 12 €. Matbiljetter köper man i infon.

I cafeterian finns kaffe, te, läsk, bullar, semlor och godis. Även korv- och plättförsäljning. Betalning sker med kontanter, bankkort eller MobilePay. Betala helst kontant och jämna pengar pga. eventuell belastning på datanätet.

INFO

Infon finns på arenan och hjälper till med följande saker:

  • Tävlingsnummer föreningsvis i påsar
  • Emit-hyra
  • Matbiljetter
  • Parkeringsbiljetter
  • Hittegods
  • Kartutlämning

Betalning i infon sker med kontanter, bankkort eller MobilePay. Betala helst kontant och jämna pengar pga. eventuell belastning på datanätet.

Vägvisning och parkering

Parkeringen öppnar kl. 7.30. Vägvisning till parkeringen börjar i Luhalahti, från väg 276, korsningen vid Väinänlahdentie. Vägvisningen ska följas utan undantag. Väinänlahdentie är enkelriktad under tävlingen. Körtiden från vägvisningens start till parkering är ca 5 minuter. Åkerparkering. Om väderförhållandena förhindrar åkerparkering används vägkantsparkering. I detta fall kan avståndet till arenan bli upp till 3 km. Information om eventuell användning av vägkantsparkering meddelas på tävlingens webbplats senast fredagen 19.9. Vid vägkantsparkering ordnas möjlighet till avstigning nära arenan.

Parkeringen kostar 5 € per bil. Parkeringsbiljett köps i infon. Betalning i infon sker med kontanter, bankkort eller MobilePay. Betala helst kontant och jämna pengar pga. eventuell belastning på datanätet.

Arena

Tävlingsplatsen ligger i Luhalahti by i Ikalis, vid Väinänlahdentie. Arenan öppnar söndagen 21.9.2025 kl. 7.30, och det är förbjudet att vistas på området före detta. Det finns plats för föreningstält på arenan (se arenakartan). Marken är mycket hård, så det är svårt att få ner tältpinnar. Det finns grushögar på arenan, och klättring på dem är absolut förbjudet på grund av rasrisk. Stenbrottets kanter är tävlingsområde, så klättring på kanterna är också absolut förbjudet.

Ingen barnpassning.

Tävlingsjury

Juryns ordförande är Jukka Westerlund (Koovee). Medlemmar Tarja Silvennoinen (KR) och Timo Salonen (VaHa).

Hittegods

Hittegods kan efterfrågas i infon. Efter tävlingen kan hittegods efterfrågas från Kristiina Oksanen, kistaok@gmail.com, 040-701 7698.

Räddningsplan

Tävlingens räddningsplan finns tillgänglig på https://iknv.fi/tapahtumat/suunnistuksen-sm-viesti-2025/.

Funktionärer

Tävlingsledare                      Kirre Palmi      044-344 2808                           kirre.palmi@polmo.fi

Banläggarteamets ledare  Vesa Taanila  040-844 4613

Resultatchef             Heikki Laine

Resultatservice                              Result Fellows Risto Kivinen 044-058 3583

Kommunikation                                 Juho-Veikko Hytönen  040-536 1654

Kontrollant:                          Kari Maijala, SSL   040-748 7740

Bankontrollant                               Juha Niinimäki, Kyrös-Rasti  040-583 3850

Måldomare                           Vesa Suonurmi, Kyrös-Rasti