iknv.fi

Ratamestarin mietteitä

 
Ratamestarin mietteitä

On ilo saada järjestää pyöräsuunnistuskilpailut yhdessä Suomen parhaista ja kansainvälisimmistä maastoista. Jämin kankaat ovat kauttaaltaan erittäin vauhdikkaat, joten voin luvata, että ketjuja saa ja pärjätäkseen tuleekin pitää kireällä. Maastoa halkova itä-länsisuuntainen harju sen sijaan mahdollistaa fyysisyyden elementin radoille. Vauhdikkuuden ja mäkisyyden vastapainoksi radoilla tarjoillaan purtavaa myös aivosoluille ja suunnistuksen sujuvuus joutuukin koetukselle maaston polkusyheriköissä.

Jämin kankaiden erikoisuus on siinä, että lähes kaikki polut mahdollistavat vauhdikkaan etenemisen. Monin paikoin pisteurilla edetään paljon vauhdikkaammin, kuin monien kallio/kivimaastojen toiseksi hitaimmilla polkukuvauksilla. Toisaalta viimeiset viikot ovat olleet erittäin kuivia, mikä tarkoittaa sitä, että polkujen ja teiden hiekkaisimmat pätkät voivat yllättää hitaudellaan. Jämin kankaat kuuluvat suurelta osin läheisen Niinisaloin armeijan maastoharjoittelualueeseen ja kuluneen koronakevään vuoksi maastokuvioisia joukkoja on leireillyt alueella ennätysmäärät, kun puolustusvoimat ”ulkoiluttivat” joukkojaan aiempaa enemmän tartuntavaaran pienentämiseksi. Tästä syystä Jämin herkillä kankailla on leireilty ja ajeltu puolustusvoimain raskaalla kalustolla viimeisten viikkojen aikana paljon, minkä vuoksi kaikkia uusimpia leiripaikkoja ja miehistönkuljetusajoneuvojen muodostamia uusia pistoja ei ole ollut mahdollista merkitä kartalle, koska uusia pistoja syntyy viikoittain. Tämä on syytä ottaa huomioon suorituksen aikana!

Sprintissä on tarjolla harvinaista erikoisuutta suomalaisessa pysuskenessä. Vauhdikkuutta ja fyysisyyttä on varmasti tarjolla ja omaan suoritukseen on syytä keskittyä, ettei vaan keskittyminen herpaannu muista kilpailijoista. Yksin et suorituksen aikana varmastikaan ole, joten silmät on syytä pitää myös selässä.

Keskimatkan kilpailussa aivoja koetellaan haastavien suunnistustehtävien parissa. Vaikka rata onkin fyysinen, ei vahvin polkija selviä voittajana maaliin, elleivät myös reitinvalinnat osu nappiin. Polkuverkosto on keskimatkalla erittäin vauhdikasta, mitä muutamat nousumetrit vauhtia hieman hidastaa. Keskimatkan voittoajat tulevat todennäköisesti olemaan ennemminkin ohjeaikojen ylä- kuin alapäässä.

Pitkä matka on Jämillä nimensäkin mukaisesti pitkä. Tällä kertaa matkat saattavat olla monilla sarjoilla jopa ennätyspitkiä, mutta maaston vauhdikkuuden ansiosta maisema vaihtuu nopeasti. Vahvoilla ovat he, jotka ovat palautuneet edellispäivän tykityksistä. Sunnuntaina kisailijoille tarjoillaan niin pitkiä, kuin erittäin lyhyitäkin välejä, joten rytmityksen kanssa saa olla tarkkana, jotta ketjut on kireällä sen salliessa ja aivot hereillä maitohappojen iskiessä. Muutamia sunnuntain kisan alueita käytetään mm. panssarivaunujen ajoharjoitteluun, minkä vuoksi näiden alueiden urastot ovat pääasiassa leveitä ja hiekkapohjaisia (pääasiassa pisteuraa). Näillä muutamilla tiheillä armeijan puhki ajamilla alueilla on kartanluvun selkeyden vuoksi vain kaikkein leveimmät ja selkeimmät urat merkattu paksulla uramerkinnällä ja kapeaa uramerkintää on käytetty näitä kapeammista urista virallisten kuvausohjeiden vastaisesti. Tämä on tehty kartanlukua selkeyttämään maaston erikoispiirteen vuoksi. Myös pitkällä matkalla useimpien sarjojen ohjeajat lienevät ennemminkin ohjeaikojen yläpäässä. Tällä taataan, että jokainen pääsee nauttimaan Jämin upeista kankaista koko rahan edestä.

Ratamestarina toivotan kaikille oikein mukavaa ja suunnistuksellista viikonloppua Jämillä!

Konsta Vanhanen

19.6.2020

iknv-net